Optimaliseer je cursuspagina

Gewijzigd op Fri, 03 Jun 2022 om 12:19 PM

De cursuspagina geeft jouw cursisten een eerste indruk van je cursus. Zorg er dus voor dat deze goed is. In dit artikel vind je allerlei tips om je cursuspagina optimaal in te richten. Oh ja, niet te vergeten: Je cursuspagina bepaalt ook in grote mate hoe goed jouw cursus wordt gevonden door zoekmachines zoals Google. Het is dus zeker de moeite waard om je best te doen voor een goede cursuspagina!


INHOUDSOPGAVE

Volg deze gratis cursus!

Soofos zou Soofos niet zijn, als we geen cursus hadden gemaakt over hoe je het beste een cursus kunt maken (en verkopen). En het beste: deze is voor iedereen gratis te bekijken! 

Voordat je verder leest, raden we je dus vooral aan om deze cursus te bekijken. Hoofdstuk 5 gaat over de promotie & verkoop van jouw cursus. In dit hoofdstuk vind je ook twee werkbladen met tips over hoe je de cursuspagina optimaal inricht, en hoe je een promotievideo maakt.


→ Je vindt de cursus "Hoe maak ik een cursus" op deze pagina. 


Download ook de praktische werkbladen voor het maken van je cursuspagina en het script van je promotievideo!


Het doel van de cursuspagina

Jouw cursuspagina moet allereerst aanzetten tot actie (d.w.z. de lezer motiveren om de cursus te volgen). Ook wil je op jouw cursuspagina de juiste verwachtingen scheppen. Tot slot wordt de cursuspagina ook geïndexeerd door Google en speelt deze dus een grote rol voor de vindbaarheid van je cursus.


Hoe ziet de cursuspagina eruit?

De elementen die het belangrijkst zijn voor het succes van je cursus, lichten we hieronder toe. De belangrijkste eerst. Ook geven we tips over hoe je deze het beste kunt inzetten voor het promoten van je cursus.


Lange beschrijving

In de lange cursusbeschrijving wil je aantonen dat jouw cursus dé oplossing is voor het probleem van jouw cursisten. 


In een goede cursusbeschrijving geef je antwoord op de volgende vragen:

(Kies de vragen die relevant zijn voor jouw cursus.)

  1. Welk probleem los je op?
  2. Wat ga je leren in deze cursus? En wat niet?
    Probeer in een alinea te vertellen wat je gaat leren. Probeer dit op een leuke manier te vertellen, en focus niet té veel op verkopen, maar hou het leuk. Je kunt hier ook kort induiken op het onderwerp waar jouw cursus over gaat. Dus je kunt bijvoorbeeld even aanstippen wat Excel zo’n krachtig programma maakt; of waarom jouw type Yoga zo bijzonder is.
  3. Wat maakt jouw cursus uniek? Wat zit er in jouw cursus, dat het uniek maakt? Wat onderscheidt het nou echt van andere cursussen, over een vergelijkbaar onderwerp?
  4. Welke onderdelen komen aan bod? Gebruik hiervoor gerust een opsomming; maar maak het niet té lang. Bespreek de 5 belangrijkste onderdelen die je gaat leren.
  5. Voor wie is de cursus bedoeld? Je weet als het goed is jouw doelgroep. Probeer deze aan te spreken. Overtuig mensen dat ook zij in de doelgroep zitten die jouw oplossing nodig hebben.
  6. Wat hebben andere mensen bereikt? Probeer vooral resultaten te verzamelen die echt aanspreken. Heb je dit nog niet? Probeer dan te vertellen welke resultaten mensen kúnnen bereiken.
  7. Waarom leren van jou? Je wilt mensen ook nog overtuigen dat ze niet alleen een cursus moeten volgen over jouw onderwerp, maar ook specifiek van jou. Laat zien wat jou expert maakt, waarom ze voor jóuw cursus moeten kiezen. Welke kwalificaties heb je, welke ervaringen heb je?
  8. Wat is de call to action? Wat wil je dat mensen gaan doen na het lezen van de cursusbeschrijving?
    Voorbeeld: Dus.. wil jij leren programmeren om je eigen website te maken? Schrijf je dan nu in voor deze cursus "Leren Programmeren" en begin vandaag nog aan jouw eigen site.


Tips cursusbeschrijving

  • Schrijf de cursusbeschrijving voor echte mensen. Ga geen SEO-trucjes toepassen. De ins en outs van SEO veranderen toch alsmaar en zijn er uiteindelijk op uit om ‘goede’ teksten te belonen. Zorg er daarom gewoon voor dat jouw teksten goed zijn en waarde hebben voor jouw lezers. Dan zit je goed.
  • Probeer je cursus niet te hard te verkopen, maar wees eerlijk. Laat cursisten weten wat ze kunnen verwachten, wat ze krijgen bij de cursus. Is er iets wat ze niet leren? Ze vinden het heus niet erg. Behalve als ze dat wel verwachten...
  • Gebruik H2 en H3 kopjes. Deze maken het voor Google makkelijker om je cursusbeschrijving te indexeren.
  • Wees duidelijk, gebruik opsommingen.
  • Noem de praktische uitkomsten voor de cursist.
  • Vermijd vaktermen. Houd het simpel en begrijpelijk.


Promotievideo

De promotievideo. Slechts één klik voor de potentiële cursist. En voor jou dé ultieme kans om die te overtuigen om jouw cursus te kopen. Nee, je hoeft echt geen salespitch te houden. Sterker nog, beter niet. Als je deze tips opvolgt hoef je alleen maar te vertellen wat je al weet, en dan verkoopt je cursus vanzelf!


Introductie

Doel: De aandacht trekken

  1. Spreek de kijker aan ("Herken jij..", "Wist je dat..", "Heb jij ook zo'n moeite met..")
  2. Communiceer het doel van de cursus ("Aan het eind van mijn cursus kun je..")
  3. Introduceer jezelf. Laat zien dat je expert bent en hoe je aan je expertise komt.


Middenstuk

Doel: Informeren: wat ga je allemaal leren?

  1. Beschrijf de opbouw van de cursus. Uit hoeveel lessen bestaat je cursus? Benoem eventuele extra's.
  2. Laat de belangrijkste onderwerpen zien. Nee, niet ALLE onderwerpen, focus op de leukste.
  3. Wat zijn de voordelen van jouw cursus? Wat maakt jouw cursus uniek?


Conclusie

Doel: Aanzetten tot actie: klik op 'schrijf je in voor deze cursus' of 'koop deze cursus'

  1. Korte recap van het doel van de cursus
  2. Herhaling van de belangrijkste voordelen
  3. Call to action: "Dus, wil jij..", "Ga vandaag aan de slag, zodat..".


Een goede promotievideo...

  • Duurt maximaal 2 minuten
  • Is van goede audio- en videokwaliteit (1020p of HD)
  • Bevat jou in beeld
  • Is doordrenkt met jouw passie, enthousiasme en bekwaamheid
  • Zet aan tot actie: inschrijven voor de cursus


Cursusafbeelding

Je cursusafbeelding is de allereerste indruk die iemand van jouw cursus krijgt. Een goede cursusafbeelding is duidelijk en opvallend en het liefst ook inspirerend. 


Op Soofos moet je cursusafbeelding 750 bij 500 zijn. Wanneer je tekst gebruikt in je cursusafbeelding, houd dan genoeg afstand tussen de tekst en de rand van de afbeelding zodat het leesbaar blijft wanneer er bijvoorbeeld een preview van de afbeelding wordt getoond.


Cursustitel

Je titel moet zorgen voor vindbaarheid, maar moet mensen ook nog eens stimuleren om jouw cursus te gaan volgen. Let daarbij op..

  • Kort is echt krachtiger - Je wilt dat de naam van je cursus duidelijk is en blijft hangen. Zorg er daarom voor dat de naam van je cursus niet te lang is en een beetje 'lekker bekt'. Het hoeft niet te lezen als een zin, maar haal de belangrijkste kernwoorden naar voren.
  • Werk met een tagline - Bedenk niet alleen een titel, maar ook een tagline. Zie dit als een soort slogan voor je cursus, waarin je toelichting geeft of enthousiasmeert. Dit mag best speels zijn, en moet vooral positief zijn: je hebt maar weinig tijd om een potentiële cursist te overtuigen dus zorg voor duidelijk en roep enthousiasme op.
  • Het resultaat dat telt - Je wilt in de titel en tagline niet zozeer uitleggen wat je tijdens de cursus leert, maar wat je daaraan hebt. Focus dus op het resultaat. Benoem niet de lessen, maar wat iemand kan wanneer de cursus is afgerond. Vertel dus niet dat je gaat leren hoe een digitale camera werkt, maar dat je de mooiste digitale foto's kunt maken.
  • Duidelijkheid is belangrijker dan creativiteit - Kom je toevallig op een leuke woordspeling of een grappige titel maar is het nog steeds duidelijk wat je aanbiedt? Top! In alle andere gevallen is duidelijkheid altijd belangrijker dan creativiteit. Je titel moet niet meer vragen oproepen, maar deze juist beantwoorden. Keep it simple! Bedenk in je woordgebruik ook dat zoektermen een grote rol spelen bij de vindbaarheid van je cursus dus gebruik deze in je titel (in plaats van het creatieve zelfbedachte woord). 
  • Woorden die verkopen - Een aantal woorden dat het goed doet bij het oproepen van autoriteit is 'systeem', 'formule' en 'blueprint'. Focus je meer op het resultaat, denk aan woorden als: 'winstgevend' of 'vrijheid'. Andere woorden die het goed doen en nieuwsgierigheid oproepen zijn 'compleet', 'geheim' en 'nog nooit verteld..'. Zorg wel dat deze woorden passen bij jouw cursus.


De cursuspagina bewerken

→ In dit artikel lees je hoe je je cursuspagina kunt bewerken


Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren