De cursuspagina geeft jouw cursisten een eerste indruk van je cursus. Zorg er dus voor dat deze goed is. In dit artikel vind je allerlei tips om je cursuspagina optimaal in te richten. Oh ja, niet te vergeten: Je cursuspagina bepaalt ook in grote mate hoe goed jouw cursus wordt gevonden door zoekmachines zoals Google. Het is dus zeker de moeite waard om je best te doen voor een goede cursuspagina!


INHOUDSOPGAVE


Hoe ziet de cursuspagina eruit?

Hier zie je waar de dingen die je invult bij het maken van de cursus komen te staan. De elementen die het belangrijkst zijn voor het succes van je cursus, lichten we hieronder toe. De belangrijkste eerst. Ook geven we tips over hoe je deze het beste kunt inzetten voor het promoten van je cursus.



Volledige beschrijving

In de cursusbeschrijving probeer je potentiële cursisten een goed beeld van je cursus te geven en ze te overtuigen van het nut van jouw cursus. Daarnaast wordt de cursusomschrijving door Google geïndexeerd en zorgt deze dus voor de vindbaarheid van je cursus. Nu snappen we dat niet iedereen SEO-expert is. Hier dus wat tips. 


Tips cursusbeschrijving

  • Schrijf de cursusbeschrijving voor echte mensen. Ga geen SEO-trucjes toepassen. De ins en outs van SEO veranderen toch alsmaar en zijn er uiteindelijk op uit om ‘goede’ teksten te belonen. Zorg er daarom gewoon voor dat jouw teksten goed zijn en waarde hebben voor jouw lezers. Dan zit je goed.

  • Probeer je cursus niet te hard te verkopen, maar wees eerlijk. Laat cursisten weten wat ze kunnen verwachten, wat ze krijgen bij de cursus. Is er iets wat ze niet leren? Ze vinden het heus niet erg. Behalve als ze dat wel verwachten...

  • Gebruik H2 en H3 kopjes. Deze maken het voor Google makkelijker om je cursusbeschrijving te indexeren.


In een goede cursusbeschrijving geef je antwoord op..

Kies de vragen die relevant zijn voor jouw cursus.

  1. Waarover gaat de cursus? En wat is dat?
    Voorbeeld: Microsoft Excel is een spreadsheet-programma van Microsoft en onderdeel van het kantoorsoftwarepakket Microsoft Office. Microsoft Excel is in zijn huidige vorm beschikbaar voor het besturingssysteem Microsoft Windows en voor macOS. Op beide platformen is Microsoft Excel de marktleider bij de rekenbladsoftware.

  2. Wat ga je leren in deze cursus? En wat niet?
    Het is niet nodig om een opsomming van alle lessen te maken, want dit komt al aan bod in het automatisch gegenereerde 'lessenpakket' - overzicht van alle lessen.

  3. Voor wie is deze cursus bedoeld?

  4. Wat is het eindresultaat? Wat kun je met als je de cursus hebt afgerond?

  5. Waarom heb je deze cursus gemaakt?

  6. Wat maakt deze cursus bijzonder in vergelijking tot andere cursussen over hetzelfde onderwerp?

  7. Wat is de call to action? Wat wil je dat mensen gaan doen na het lezen van de cursusbeschrijving?
    Voorbeeld: Dus.. wil jij leren programmeren om je eigen website te maken? Schrijf je dan nu in voor deze cursus Leren Programmeren en begin vandaag nog aan jouw eigen site


Promotievideo

De promotievideo. Slechts één klik voor de potentiële cursist. En voor jou dé ultieme kans om die te overtuigen om jouw cursus te kopen. Nee, je hoeft echt geen salespitch te houden. Sterker nog, beter niet. Als je deze tips opvolgt hoef je alleen maar te vertellen wat je al weet, en dan verkoopt je cursus vanzelf!

Wat moet je wel doen?

Ga de verbinding aan met de cursist. Leef je in in hun situatie. Voor wie is deze cursus relevant, waarom? Wat ga je bereiken als je deze cursus volgt? Laat wat van jezelf zien, en wat van de cursus. Zo simpel is het. 


Kies maximaal 3 tot 4 van de antwoorden op de vragen uit je cursusbeschrijving om in je promotievideo te behandelen. Kies de antwoorden die het meest relevant zijn, of waar je het leukst over kunt vertellen.

Een goede promotievideo...

  • Duurt maximaal 2 minuten
  • Is van goede audio- en videokwaliteit (1020p of HD)
  • Bevat jou in beeld
  • Is doordrenkt met jouw passie, enthousiasme en bekwaamheid
  • Zet aan tot actie: inschrijven voor de cursus


Uitgelichte afbeelding

Je cursusafbeelding is de allereerste indruk die iemand van jouw cursus krijgt. Een goede cursusafbeelding is duidelijk en opvallend en het liefst ook inspirerend. 


Op Soofos moet je cursusafbeelding 750 bij 500 zijn. Wanneer je tekst gebruikt in je cursusafbeelding, houd dan genoeg afstand tussen de tekst en de rand van de afbeelding zodat het leesbaar blijft wanneer er bijvoorbeeld een preview van de afbeelding wordt getoond.


Cursustitel

Je titel moet zorgen voor vindbaarheid, maar moet mensen ook nog eens stimuleren om jouw cursus te gaan volgen. Let daarbij op..

  • Kort is echt krachtiger - Je wilt dat de naam van je cursus duidelijk is en blijft hangen. Zorg er daarom voor dat de naam van je cursus niet te lang is en een beetje 'lekker bekt'. Het hoeft niet te lezen als een zin, maar haal de belangrijkste kernwoorden naar voren.
  • Werk met een tagline - Bedenk niet alleen een titel, maar ook een tagline. Zie dit als een soort slogan voor je cursus, waarin je toelichting geeft of enthousiasmeert. Dit mag best speels zijn, en moet vooral positief zijn: je hebt maar weinig tijd om een potentiële cursist te overtuigen dus zorg voor duidelijk en roep enthousiasme op.
  • Het resultaat dat telt - Je wilt in de titel en tagline niet zozeer uitleggen wat je tijdens de cursus leert, maar wat je daaraan hebt. Focus dus op het resultaat. Benoem niet de lessen, maar wat iemand kan wanneer de cursus is afgerond. Vertel dus niet dat je gaat leren hoe een digitale camera werkt, maar dat je de mooiste digitale foto's kunt maken.
  • Duidelijkheid is belangrijker dan creativiteit - Kom je toevallig op een leuke woordspeling of een grappige titel maar is het nog steeds duidelijk wat je aanbiedt? Top! In alle andere gevallen is duidelijkheid altijd belangrijker dan creativiteit. Je titel moet niet meer vragen oproepen, maar deze juist beantwoorden. Keep it simple! Bedenk in je woordgebruik ook dat zoektermen een grote rol spelen bij de vindbaarheid van je cursus dus gebruik deze in je titel (in plaats van het creatieve zelfbedachte woord). 
  • Woorden die verkopen - Een aantal woorden dat het goed doet bij het oproepen van autoriteit is 'systeem', 'formule' en 'blueprint'. Focus je meer op het resultaat, denk aan woorden als: 'winstgevend' of 'vrijheid'. Andere woorden die het goed doen en nieuwsgierigheid oproepen zijn 'compleet', 'geheim' en 'nog nooit verteld..'. Zorg wel dat deze woorden passen bij jouw cursus.


Checklist 4U's

Loop je vast of wil je zeker weten dat je titel sterk is? Gebruik dan de regel van de 4U's. Dit is een copywriting techniek van Michael Masterson. Simpel gezegd is een tekst, of titel, sterk als hij aan de 4U's voldoet:

  • Urgent: Wat loop je mis als je deze cursus niet volgt? Waarom moet je je nu aanmelden?
  • Uniek: Wat leer je in deze cursus wat je niet in andere cursussen leert?
  • Useful: Wat is het resultaat na het volgen van de cursus?
  • Ultraspecifiek: Gebruik woorden die direct duidelijk maken wat je gaat leren.


Allerlaatste check

Denk je een pakkende titel te hebben gevonden? Check dan nog even of deze titel nog beschikbaar is. In principe staat er op titels geen auteursrecht, tenzij er een patent op van toepassing is. Maar ook als er geen patent is, is het beter om een unieke naam te hebben die je zonder verwarring te zaaien in kunt zetten op social media en andere platforms.


De cursuspagina bewerken

→ In dit artikel lees je hoe je je cursuspagina kunt bewerken